Jak kreatywnie dla mózgu dziecka wykorzystać czas w podróży? Sprawdzone gry i zabawy rozwijające pamięć!

Piękny majowy dzień! Słoneczna pogoda i temperatura nie bagatela lipcowa! Pewnie jesteś teraz w jakimś przyjemnym otoczeniu przyrody i nareszcie masz trochę czasu, by spędzić aktywnie czas z dziećmi. A może dopiero planujesz wyjazd za miasto? Zanim dotrzesz na majówkę, czy upragniony urlop czeka Cię najprawdopodobniej kilka ładnych chwil z dziećmi w podróży. Spokojnie! Mam dla Ciebie kilka propozycji jak kreatywnie wykorzystać czas w podróży z dzieckiem w wieku od 5 lat. Zdaje się, że umiejętnie dobrany przez Ciebie poziom trudności zachęci nawet znudzonego z zasady 13-latka ;) 

Od  wieku 5 lat możesz już stopniowo wzmacniać zdolność Twojego dziecka, którą  opisywałam w poprzednim artykule jako PRZYPOMINANIE WERBALNE kliknij tu. Zatem jak to zrobić? 



fot. www.mamotoja.pl



Podróż samochodem, czy pociągiem może być dla Was doskonałym czasem, w którym spontanicznie i zupełnie na luzie wzmocnicie nieco zdolności pamięciowe Waszego dziecka. Potrzebujesz jedynie odrobinę zapału i dobrego humoru! Przy okazji czerpiesz z tego nie lada wtórne korzyści. Wiesz jakie? Twój umysł po 30-tce jakby to powiedzieć delikatnie.... dalej nie pójdzie i w zasadzie osiągnął już górny pułap własnych możliwości. Zatem i Tobie przyda się dodatkowa stymulacja, bo będziesz tu graczem podobnie jak i Twoje dziecko :)



1. Co to jest? Czyli nic innego, jak gra w zagadki! 
Nie jesteś zaskoczony! Prawidłowo! W prostocie tkwi cały sekret  i to nie dotyczy tylko kuchni włoskiej ;) 

Na przemian raz TY raz Twoje dziecko wymyślacie krótką zagadkę słowną np.:

---> Co to jest? Ma długie, czerwone nogi i szuka żaby w trawie.......

Wersja dla najmłodszych musi być jasna i zawierać maksymalnie dwa lub trzy określenia. 
Twoje dziecko analizuje i scala informacje a następnie szuka w magazynie dostępnej już mu pamięci semantycznej właściwego pojęcia. 

Kolej na Twoje dziecko. Tworzy zagadkę samodzielnie i rozwija swój mózg, dzięki stymulacji mowy opowieściowej, klasyfikacji cech znanych mu obiektów zgodnie z obranym przez siebie kryterium. 

W przypadku dzieci w wieku szkolnym pamiętaj o poziomie trudności! Zastanów się, jakie tematy ostatnio były na lekcjach przyrody, czy języka polskiego, a może czytaliście ciekawą lekturę? Nie zawahaj się użyć tej wiedzy w tworzeniu zagadek, które  pozwolą lepiej uporządkować zebraną przez dziecko wiedzę np.: 

---> Kto to jest? Mieszka w wiosce, gdzie są tylko 3 domy i ma dwóch braci...
(Anna z "Dzieci z Bullerbyn") 



2. Kategorie


W tej zabawie będziemy porządkować wiedzę semantyczną w kategorie. Na początek zwierzęta. Gra toczy się dynamicznie, bo każdy z Was na przemian wymienia nazwę znanego zwierzaka. Zabawa toczy się do wyczerpania wszystkich pomysłów a przegrywa ten, który nie będzie w stanie wymienić kolejnej nazwy. Nie wolno powtarzać nazw, które już padły. 

W tej zabawie świetnie odnajdą się nawet 4 latki!

Wersja dla dzieci 6-cio letnich i starszych będzie polegała na zawężeniu kategorii. Co mam na myśli? 
np. tylko zwierzęta wodne, lądowe albo zwierzęta które żyją w Polsce, zwierzęta pustynne możliwości będzie tu wiele i to zależy już od Waszej kreatywności. 

Przykładowe KATEGORIE* łatwiejszy poziom: OWOCE, WARZYWA, ZAWODY, POJAZDY, NARZĘDZIA

Przykładowe KATEGORIE* trudniejszy poziom: PTAKI, DRZEWA, BOHATEROWIE KSIĄŻEK, MIASTA W POLSCE, PAŃSTWA, STOLICE EUROPEJSKIE itp.




3. Masz minutę!

To świetna gra stymulująca ważne obwody neuronalne łączące HIPOKAMP z płatami czołowymi. Jak już wiecie dopiero w okresie wczesnoszkolnym zaczyna się dojrzewanie przednich części struktur kory mózgowej i trwa w zasadzie do okresu wczesnej dorosłości. Zatem ta gra słowna będzie doskonała dla dzieci od lat 7 wzwyż. 
Przygotuj stoper (w telefonie). Mamy dwie wersje gry. 

a) Pierwsza szczególnie pozytywnie wpływa na płaty czołowe i jest trudniejsza. Dziecko musi wymienić jak najwięcej słów na podaną przez Ciebie literę alfabetu w ciągu 1 minuty! Policz liczbę słów i zanotuj! Dziecko może próbować bić swoje rekordy w kolejnych próbach ;) 

Na początek graj bez ograniczeń, kiedy dobrze sobie radzi wprowadź zasadę- "nie mogą być to nazwy własne, czyli nic, co jest pisane wielką literą. Unikaj imion, nazwisk, nazw miast, rzek itp." 

W zabawie tej rozwijamy zdolność poznawczą, którą w neuropsychologii nazywamy FLUENCJĄ FONETYCZNĄ 


b) Druga wersja gry stymuluje szczególnie wydobywanie wiedzy pogrupowanej w swoiste szufladki w obwodach HIPOKAMPA. Tym razem prosisz dziecko, by wymieniło jak najwięcej słów należących do podanej kategorii w czasie 1 minuty! 
Propozycje kategorii możesz wykorzystać z poprzedniej zabawy. 

Ta wersja gry stymuluje zdolność nazywaną przez nas FLUENCJĄ SEMANTYCZNĄ. 


4. Podaj TRZY

 Ta propozycja sprawdzi się w podróży z młodszymi dziećmi. Gra polega na podaniu przez dziecko trzech cech wymienionego obiektu np. PIES. Jaki może być pies? 
Dziecko przywołuje w pamięci reprezentację umysłową psa i poszukuje trzech określeń/ cech np. duży, groźny, miękki w dotyku

Znów spontanicznie ćwiczymy organizowanie i wydobywanie danych z pamięci. 


5. Na jaką to literę?

To ostatnia moja propozycja dla dzieci starszych. Osobiście póki co gram w podróży z mężem, przy okazji ćwicząc  podzielność uwagi kierowcy. Spokojnie, gdyby podzielność miał deficytową na pewno bym nie ryzykowała rozgrywki:) A tak podróże z Krakowa do Kołobrzegu upływają szybciej :) Ale do rzeczy! 

Zaczynasz grę od podania dowolnego słowa, a zadaniem Twojego dziecka jest znalezienie nowego słowa rozpoczynającego się na ostatnią literę Twojego np.
ARBUZ
ZEGAR
ROWER
RADOŚĆ
ĆMA.... itd. 

Każdy podaje po jednym słowie a te nie mogą się powtarzać. Gra toczy się do wyczerpania zapasów :D 

5 propozycji, które doskonale sprawdzają się u nas! A u Ciebie? 
 Dobrego i bezpiecznego podróżowania! 






Komentarze

Popularne posty