Jak stymulować mowę dziecka we wczesnym dzieciństwie?
O ile w pierwszym roku życia dziecka najwięcej zajmuje nas jego rozwój
ruchowy, o tyle później coraz więcej uwagi poświęcamy na pytanie o
prawidłowy rozwój mowy.
Rozwój mowy ściśle wiąże się z doświadczeniem zanurzenia w języku ojczystym. Stymulujące, bogate słownie środowisko rodzinne pozwala dziecku z powodzeniem przyswajać język ojczysty.
Kiedy pomyślę sobie jaka długa droga mnie czeka, by opanować język francuski i ile wysiłku będę musiała w to włożyć to w porównaniu do noworodka jestem z góry na straconej pozycji!
1. Jak to możliwe, że dzieci opanowują język ojczysty tak lekko i do perfekcji we wczesnym dzieciństwie?
Wszystko za sprawą plastyczności mózgu dziecka, która oznacza że pod wpływem doświadczeń językowych sieć neuronalna rozbudowuje się i organizuje w błyskawicznym tempie. Tak dynamiczne procesy nie zachodzą w dorosłym mózgu.
Potęgę neuroplastyczności obrazują przykłady dzieci, które z powodu różnych ciężkich chorób mózgu musiały zostać poddane operacji, na skutek której ich lewa półkula mózgu (z dominującymi dla większości z nas ośrodkami mowy) przestała funkcjonować.
Jeśli taka operacja miała miejsce przed 5 r.ż. dzieci te mimo całkowitego braku funkcji lewej półkuli ponownie nauczyły się mówić, czytać i pisać. Prawa półkula dzięki zdolności przebudowy i reorganizacji przejęła funkcje uszkodzonej lewej.
Jeśli operacja miała miejsce po 5 r.ż. szanse na powrót zdolności językowych są coraz mniejsze. Właściwie po 10 r.ż. neuroplastyczność ośrodków mowy spada.
2. Co z tego wynika?
Pierwsze 5 lat życia dziecka to okres intensywnego dojrzewania ośrodków
mowy. Środowisko rozwoju, jakie tworzymy dziecku odgrywa niezwykle ważną rolę i
ma swoje odbicie w gęstości sieci neuronalnej i liczbie synaps w układzie
nerwowym.
Niezwykle ważne więc jest, by dbać o rozwój językowy dziecka! Niezależnie
od tego czy jesteś rodzicem 6 mc niemowlęcia, czy 2 a może 4 latka Wasza relacja
i codzienne rozmowy mają ogromną wartość stymulującą dla jego mózgu! Poza
codziennością czasem warto postawić na sprawdzone produkty, które możecie
wykorzystać w codziennych zabawach stymulujących funkcje poznawcze w tym rozwój mowy.
Bardzo lubię praktyczne rozwiązania a takim są TEKSTYLIA DO OPOWIADANIA, które znajdziecie na
Na urlop zabraliśmy ze sobą NARZUTĘ KRAINA, która jest niezwykle bogato ilustrowana i choć miałam wyobrażenie, że najbardziej pomocna okaże się w ćwiczeniu opowiadania z moim starszym synkiem, to okazuje się że niespełna dwulatek także bardzo ją polubił w poszukiwaniu postaci z jego ulubionymi balonami. Tekstylia od Niny, inspirującej autorki tych ujmujących grafik mają szerokie wartości stymulujące i możemy je wykorzystać do różnych zabaw.
W tym artykule poruszam zagadnienia rozwoju mowy w okresie między 2 a 6 r.ż. a już niebawem pokaże Wam jak stymulować inne funkcje poznawcze poprzez zabawy z tekstyliami https://haha.com.pl/
3. Jak stymulować mowę dziecka w wieku przedszkolnym?
Zacznijmy od krótkiego podsumowania:
Kończąc pierwszy rok życia przeciętne dziecko rozumie ok 70 słów i są to pojęcia, nazwy przedmiotów, imiona ale także zwroty jak "papa". Samo potrafi średnio powiedzieć ok. 6 słów. Między 12 a 18 mc ż ilość słów w mowie dziecka zwiększa się powoli.
Po przekroczeniu ok. 40 słów w mowie rozpoczyna się gwałtowny skok w rozwoju mowy. Wtedy to dziecko
powiększa swój słownik mowy o 1-3 słów dziennie a jeszcze szybciej rozwija się
ich zdolność rozumienia słów.
Między 2 a 6r.ż. dziecko uczy się
rozumienia ok. 8 słów dziennie, co oznacza, że co 2 h poznaje nowe słowo! 6
latek zna znacznie ok. 13 tys. słów! W
mowie naturalnie nie używa ich aż tylu.
Ponadto w 18 mc ż. dziecko zaczyna intensywnie przyswajać sobie podstawowe zasady składni. Początkowo dominują wypowiedzi dwuwyrazowe, by z początkiem 3 r.ż. ustąpić miejsca coraz to bardziej rozbudowanym wypowiedziom, w których czasownikom i rzeczownikom wciąż brakuje jeszcze prawidłowych końcówek.
Szczyt budowania wypowiedzi poprawnie gramatycznych przypada na 4 r.ż. a w kolejnych
dwóch latach dzieci doskonalą swoje
umiejętności narracyjne.
- W okresie wczesnego dzieciństwa środowisko, jakie tworzymy dziecku powinno być stymulujące i bogate językowe. W pierwszym roku życia dziecko dzięki troskliwemu przemawianiu mamy i taty zaczyna gaworzyć a następnie wypowiadać pierwsze słowa.
- W drugim roku życia coraz bardziej możemy stymulować rozwój mowy poprzez aktywne zabawy na macie, wspólne przeglądanie obrazków w książkach i nazywanie.
- Powyżej 3 i 4 r.ż. przychodzi czas na stymulującą wartość budowania coraz złożonych wypowiedzi. Dziecko naturalnie zaczyna ćwiczyć się w budowaniu narracji tego co je otacza. Rolą rodzica jest podtrzymanie dialogu i motywowanie do dłuższych wypowiedzi. Zadawanie pytań dziecku potwierdza nasze zaangażowanie a jednocześnie motywuje dziecko do kontynuowania opowieści. Dzieci niezwykle lubią czuć, że rodzic jest szczerze zainteresowany tematem i uwielbiają pytania w stylu: "A Ty co o tym sądzisz? A co Ty byś zrobił? zrobiła? "
-dziecko uczy się nowych słów i rozumienia
relacji między nimi- „Pan trzyma balony w ręce”
W przypadku małych dzieci warto wybierać
elementy konkretne jak: drzewo, ptak, dom, samochód, balon- czyli te z którymi
spotyka się w codziennym otoczeniu, dzięki
temu utrwala i porządkuje swoją wiedzę o świecie.
Im dziecko starsze tym bardziej abstrakcyjne
elementy możemy pokazywać i nazywać, by wzbogacić słownik dziecka. Na matach i narzutach od Niny znajdziecie ich na prawdę dużo jak np. Robot, Indianka,
domek na kurzej łapce, księżniczka, ufoludek, syrena i wiele innych.
3 i 4 r.ż to czas w którym zachęcamy dziecko do opowiadania. Pozwól dziecku wybrać postać, która je interesuje. Uwaga dziecka wiąż jest mimowolna, dlatego stymulować na tym etapie zawsze oznacza podążać za dzieckiem i nie narzucać. Jeśli 4 latka zaczyna opowiadać o syrence, która tańczyła z motylami pozwól jej mówić jak najwięcej i okaż swoje zainteresowanie opowieścią. Tekstylia to świetny sposób na wspólne tworzenie opowieści. Doskonale sprawdzi się jako koc na plaży czy w parku. Kiedy między piknikiem a grą w piłkę znajdziecie czas na odpoczynek na macie w towarzystwie ciekawych postaci, które aż same proszą się by coś o nich opowiedzieć, tchnąć nowe życie i napisać jego scenariusz!
Przy okazji stymulujesz rozwój funkcji językowych Twojego dziecka co jest szczególnie ważne w pierwszych 6 latach jego życia.
Po więcej praktycznych, pięknych i ręcznie wykonanych produktów zajrzycie pod linkiem TEKSTYLIA DO OPOWIADANIA HAHA
Komentarze
Prześlij komentarz