Rozpoznawanie barw i zabawa z kolorem z Herve Tullet'em i "Naciśnij mnie"
Różnicowanie a rozpoznawanie barw to dwie umiejętności, które dziecko nabywa na zupełnie odmiennych etapach swojego rozwoju. Przedszkolak uczy się rozpoznawania i nazywania kolorów i coraz to dokładniejszego ich różnicowania również pod względem odcieni.
Zacznijmy od początku! Najpierw różnicowanie:
Przypomnijmy, że człowiek dorosły rozróżnia barwy na podstawie stopnia, w jakim światło o danej długości fal pobudza każdy z trzech rodzajów czopków: reagujących na światło czerwone, zielone i niebieskie. Światło żółte odbierane jest dzięki współpracy "czopków czerwonych i zielonych".
Ok. 8 tyg. niemowlę potrafi już rozróżnić kontrastującą ze sobą intensywną czerwień i zieleń. Postrzeganie odcieni niebieskich i żółtych pozostaje jeszcze poza jego zasięgiem do ok. 3 mc życia, kiedy to zdolność ta dorównuje różnicowaniu koloru czerwonego od zielonego. Od tej chwili niemowlę rozróżnia barwy prawie tak dobrze jak osoba dorosła!
Ok. 4 mc ż. w pełni dojrzewają te obszary pierwotnej kory wzrokowej, które odbierają i przetwarzają informacje o barwach. To właśnie wtedy możesz zaobserwować fascynację Twojego Malucha żywymi kolorami maty edukacyjnej, na której coraz chętniej spędza czas. Wszystko za sprawą wzrostu wrażliwości na kolor.
Między 2 a 8 mc ż. wraz z szybkim rozwojem ilości synaps w korze wzrokowej mózgu, możesz obserwować dynamiczną poprawę zdolności widzenia Twojego dziecka! Już w wieku 12 mc niemowlę osiąga zdolność widzenia, którą z powodzeniem możemy przyrównać do zdolności osoby dorosłej.
Zdolność widzenia barw jest jednak czymś zupełnie odmiennym od świadomego różnicowania i nazywania kolorów! Co dzieje się dalej?
Rozpoznawanie i nazywania barw
W 2 r.ż. dziecka intensywnie rozwija się jego mowa. Dziecko z każdym dniem nabywa nowych słów. Jeśli w swoim otoczeniu spotyka się z nazwami kolorów wkrótce samo zaczyna je nazywać. Na tym etapie nie jest to jednak świadome nazywanie barw! Możesz zaobserwować, że maluch nazywa wszystkie kolory "Zielony"
Dopiero w 3 r.ż dzieci przyswajają zasadę "taki sam" i uczą się, że można pogrupować przedmioty zgodnie z ich podobieństwem. Doskonałym ćwiczeniem dla 3 latka jest sortowanie przedmiotów np wg koloru lub pewnej klasy np. zwierzęta które mieszkają na wsi.
W wieku przedszkolnym dziecko z powodzeniem operuje nazwami barw i coraz lepiej je różnicuje, biorąc pod uwagę coraz więcej odcieni.
Zdolność rozpoznawania barw jest ściśle powiązana z rozwojem językowym. Dlatego tak ważne jest by w nazywać dziecku przedmioty z jego otoczenia i wzbogacać jego doświadczenie poprzez nazywanie jego koloru.
Herve Tullet idzie nam z pomocą ze swoją książką NACIŚNIJ MNIE, która jest świetną alternatywą dla tableta!
"Naciśnij mnie" jest interaktywna, edukacyjna i wspiera rozwój poczucia własnego sprawstwa u dziecka! Dlaczego?
- ćwiczy rozpoznawanie i prawidłowe nazywanie kolorów
- ćwiczy liczenie w zakresie 5
- ćwiczy koncentrację uwagi
- wzmacnia poczucie sprawstwa- maluch otrzymuje informację o skuteczności swojego działania tuż po odwróceniu każdej strony
- zapewnia doskonałą zabawę dziecku i angażuje rodzica!
- sprzyja wzmacnianiu więzi między dzieckiem a rodzicami
Z dwóch pierwszych powodów warto rozpocząć przygodę z "Naciśnij mnie" już z dwulatkiem!
Patrząc jak interesuje się nią mój dwulatek, myślę że zostanie z nami na jeszcze dłużej, bo powiem Wam w sekrecie, że Tullet sprawił że jest w niej coś magicznego ;)
Więcej szczegółów znajdziecie na stronie wydawnictwa
Komentarze
Prześlij komentarz